طبق تحقیقات انجام شده، بسیاری از افراد ترجیح میدهند برای پاسخ به سوالات خود چه برای خرید یک محصول و چه برای دریافت خدمات و آموزش از ویدئوها استفاده کنند. ممکن است این ویدئو در مورد برنامه نویسی بیسیک در اکسل باشد و یا کاملا نامرتبط با این حوزه و دربارهی آموزش روتوش عکس باشد؛ در هر صورت مهم این است که استفاده و دانلود فیلم آموزشی باعث میشود بیش از 66 درصد افراد، دستورالعملهای موردنظر را بهتر بیاموزند.
بر اساس این نتایج حدود 70 درصد از خریداران محصولات اینترنتی، اطلاعات مورد نیاز خود را از طریق ویدئوها بدست میآوردند. در این مطلب سعی داریم راهنماییهای لازم برای تولید فیلم آموزشی را در اختیار افراد تازهکار قرار دهیم.
اهداف مختلفی برای تهیه و ضبط یک فیلم آموزشی مانند آموزش نرم افزار میتواند وجود داشته باشد، شما باید اول اهداف خود را شناسایی کرده و بعد به ضبط یکی از انواع فیلمهایی که در ادامه گفته میشود مشغول شوید.
میکرو ویدئو: میکرو ویدئو یا ویدئوی ریز، یک فیلم کوتاه است که در مدت زمانی کمتر از یک دقیقه، محتوای محدود و کوتاهی را میآموزد. این نوع فیلم آموزشی در رسانههای اجتماعی مانند اینستاگرام بسیار پرطرفدار و رایج شده است چرا که در این حالت مخاطب به شکلی مختصر و مفید آموزش مورد نیاز خود را دریافت میکند.
فیلمهای آموزشی گام به گام: این نوع فیلمها به بررسی کامل و صفر تا صدی یک موضوع میپردازند و تمام سطوح از مبتدی تا پیشرفته را تحت پوشش قرار میدهند.
مدت زمان هر ویدئویی در این دسته، بین 2 تا 10 دقیقه میباشد. گاهی برای نامگذاری بر این نوع فیلم آموزشی از عبارت «چگونه» و یا به زبان انگلیسی از «How to» استفاده میکنند. نکته مهم در تهیهی این نوع فیلمها این است که قبل از شروع ضبط، باید برنامه ریزی دقیقی کرده و دقیقا بدانیم قرار است چه راهی برای رسیدن به تمام آموزشهای لازم را طی کنیم.
ویدئوهای صفحه نمایش: این نوع فیلمهای آموزشی در آموزش نرم افزار به شدت مورد استفاده قرار میگیرد، برای تهیه این ویدئو باید از میکروفونی برای ارائه استفاده کرده و محتوای تصویری مورد نظر را از طریق ضبط صفحه نمایش، ایجاد کنید. ضمنا بهتر است از نوع گفتار محاوره و خودمانی در ویدئوهای این چنینی استفاده کنید. ویدئوی صفحه نمایش غالبا با صرف هزینهی بسیار کم و با سرعت زیادی تهیه وضبط میشوند و به همین دللیل با نام ویدئوی یکبار مصرف نیز شناخته شدهاند.
ویدئوهای توصیفی : فیلمهایی که با این هدف تولید میشوند عموما مربوط به معرفی یک محصول و یا خدمات میباشند، در زمانی کمتر از 2 دقیقه باید با فن بیانی خوب و ایجاد جذابیتهای بصری در فیلم از قبیل موشن
گرافیک و یا انیمیشنها برای تنظیم و ضبط فیلم استفاده کرد.
از موارد مهمی دیگری که در کنار از انتخاب نوع فیلم آموزشی باید بدانیم این است که مخاطبان ما چه کسانیاند؟ اگر شما اطلاعات لازم در مورد مخاطبان خود نداشته باشید چگونه قادر خواهید بود فیلم آموزشی دلخواهِ آنان را بسازید و در این زمینه موفق شوید.؟
پس در واقع شما باید از کمی در این زمینه فکر کنید؛ برای مثال مخاطب شما چه مشکلی داشته که احساس نیاز به دیدن این ویدئوی آموزشی در او ایجاد شده است؟ جواب این سوال را بیابید و سعی کنید دقیقا همان را در محتوای آموزشی خود به کار گیرید.